

Web developer & designer
Voor Vluchtelingenwerk Nederland hebben we meegewerkt aan de campagne Wake Up Your Mind. Een initiatief om jongeren met een vluchtelingenachtergrond te verbinden met Nederlandse jongeren door middel van een creatief project. Voor de campagne in Tilburg hebben we een doelgroep analyse en marketing strategie uitgewerkt.
Week 1
De eerste week zijn we in gesprek gegaan met opdrachtgever Merel. Zij kon ons meer vertellen over de Wake Up Your Mind campagne en de probleemstelling. In Tilburg zijn er minder aanmeldingen vergeleken met de rest van Nederland, met name in de randstad is Wake Up Your Mind een groot succes. Onze opdracht was dus om de jongeren in Tilburg te bereiken en te activeren voor meer aanmeldingen.
Hiervoor hebben we de overtuigingsprincipes van Cialdini gebruikt en het See Think Do Care Model.
See, Think, Do, Care
In dit model hebben we de klantreis van onze doelgroep beschreven inclusief promotie benodigdheden zoals social media en mond-tot-mond reclame. Over de loop van dit project is het model aangepast, naarmate we onze doelgroep (Nederlandse jongeren tussen de 17 en 29 jaar) beter leerden kennen.
Doelgroep
De doelgroep van dit project waren Nederlandse jongeren tussen de 17 en 29 jaar. Wake Up Your Mind staat voor het verbinden van deze jongeren met jongeren van een vluchtelingen achtergrond. In de loop van vier tot vijf maanden werken zij samen aan een creatief project naar hum keuze.
Week 2
In de tweede week zijn we van start gegaan met het verder onderzoeken van onze doelgroep. Hier heb ik een demografisch onderzoek gedaan in verschillen tussen Rotterdam (waar het heel goed loopt) en Tilburg (waar het minder goed loopt). Hiernaast hebben we een enquête uitgestuurd en gekeken naar het gedragsmodel van B.J. Fogg.
B.J. Fogg
Met behulp van het gedragsmodel van B.J. Fogg hebben we inzicht proberen te hebben in onze doelgroep en eventuele motivatie triggers. Daarbij viel het vooral op dat het proces van organisatoren verbeterd kan worden en minder intensief.
Week 3: Laatste loodjes
Omdat er helaas zowel voor onze opdrachtgever en voor onze groep een vakantie tussen zat was dit de tweede keer dat we onze opdrachtgever konden spreken voor feedback. Met uitzondering op WhatsApp contact. Deze week hebben we ons gefocust op de puntjes op de i voor de eindpresentatie. Hierbij heb ik me gefocust op het voorstellen van een merkguardian.
Merkguardian
Deze merkguardian zou onze opdrachtgever kunnen helpen met het maken van content en controleren of de teksten voor mails, folders en flyers aanspreekt bij de doelgroep. Hierbij heb ik gelet op de criteria dat het makkelijk te gebruiken en installeren is.
Eindpresentatie
De presentatie hebben we met de hele groep kunnen presenteren. Hierbij heb ik mijn eigen onderzoek gepresenteerd en de merkguardian. Feedback van onze opdrachtgever was erg positief, ondanks dat de communicatie niet altijd makkelijk was (vanwege vakanties) hebben we een mooi concreet advies met voorbeeld content en onderzoek neer kunnen zetten.
Reflectie
Wake up your mind was een erg leuk project om de verdiepingsfase mee in te stappen. Het fijne aan dit project was, dat ik kon oefenen met de basis van marketing zoals contentstrategie en doelgroep onderzoek. Dit was dit semester allemaal best wel nieuw voor mij en gaf de kans om met een echte opdrachtgever en een echt project aan de slag te gaan. Daarbij kan ons werk ook echt impact maken op een geweldige organisatie zoals Vluchtelingenwerk Nederland. Wat ik jammer vond aan dit project was dat de content en stategieën die we hadden voorbereid niet hebben kunnen testen. Het was fijn geweest om te weten of onze voorbereidingen en inspanningen daadwerkelijk verandering hebben kunnen maken. Helaas had onze opdrachtgever niet de volledige vrijheid om toegang tot alles te geven, maar moest dit eerst besproken worden met collega’s en belanghebbenden. Dat houdt niet weg dat ik in de toekomst meer van onze onze strategie in social media en advertenties rond tilburg hoop terug te zien.