

Web developer & designer
Hi! Ik ben Eline Vooijs, student aan Fontys ICT in Eindhoven. Mijn specialisatie is front-end development en design, hierbij past digitale marketing perfect in het plaatje. Tijdens deze minor specialiseer ik me in het optimaliseren van SEO voor websites en merken en media strategie.
EXPO Future Of Marketing Project
Bij dit korte project van 2 weken heb ik in een groep van drie gewerkt aan een campagne met duurzaamheid in het oog. Hier introduceerden wij de Tree Stamp. Een mogelijkheid voor bedrijven om de CO2 uitstoot, veroorzaakt door internetgebruik, te compenseren. Ik heb al wat ervaring met Expo's vanuit mijn opleiding en merk ook zeker dat het steeds makkelijker wordt om een project op deze manier te presenteren. Zeker als introvert heb ik deze vaardigheid echt moeten leren, maar ik merk dat ik er nu echt voldoening uit kan halen.
Peer Masterclass: Van Model Naar Meesterwerk
Deze peer masterclass heb ik gegeven samen met groepsgenoten Maerle en Lenne. We hebben gesproken over verschillende marketingstrategie modellen en hoe we op het See Think Do Care model zijn uitgekomen voor het Wake Up Your Mind! project. Hiervoor heb ik onderzocht en gepresenteerd wat de verschillende keuzes zijn voor modellen en wat vergelijkbare modellen zijn. Dit onderzoek staat op de Marketing strategie en media planning pagina
DenkTank Podcast
In een week zit ik veel in de trein en luister ik graag muziek of een podcast. Deze tijd wilde ik ook gaan gebruiken om meer te leren over onderwerpen die langs zijn gekomen in workshops, zoals de gedragsprincipes van Cialdini en toepassingen hiervan. Zo kwam ik op de podcast van DenkTank.
Overtuigen & Beïnvloeden
Een van de eerste afleveringen heette 'Overtuigen en Beïnvloeden'. Deze aflevering was eigenlijk een opname van een marketingevenement waar Robert Cialdini sprak, de psycholoog die bekend is om zijn zeven overtuigingsprincipes. Hij vertelde daar dat sociaal bewijs tegenwoordig veel toegankelijker is. Dus dat reviews van tevreden klanten eigenlijk vooraan moeten staan in advertenties en op je website. Het eerste wat bezoekers zien, moet een positieve ervaring met jouw product zijn. Omdat er zoveel opties beschikbaar zijn, moet je je klanten al meteen de juiste kant op sturen met je digitale producten en ze in de goede mindset brengen.
Wederkerigheid
Verder sprak Cialdini over het concept van wederkerigheid: mensen willen iets terugdoen als jij eerst iets voor hen hebt gedaan. Bijvoorbeeld, als je wilt dat je team een positieve houding heeft, begin dan zelf met een positieve houding. Hij noemde drie elementen die daarbij belangrijk zijn: is het betekenisvol, is het onverwacht, en is het gepersonaliseerd? Hij gaf als voorbeeld een restaurant in Amerika dat graag de fooien wilde verhogen nadat de maaltijd en de service al afgerond was. Het experiment dat ze uitvoerden ging als volgt: de ober legt de rekening neer met wat pepermuntjes erbij, loopt weg, maar draait zich dan om en zegt: "Omdat jullie zulke fijne gasten zijn geweest, krijg je nog een extra pepermuntje." Dit gebaar geeft opeens betekenis aan het pepermuntje, als een soort beloning of compliment.
Debriefing Wake Up Your Mind!
Voor het Wake Up Your Mind! Project heb ik het op me genomen om de debriefing te schrijven en naar onze opdrachtgever Merel te sturen. Hier heb ik de opdracht gedefinieerd en de aanleiding.
DataCamp "Introduction to ChatGPT"
Om me beter voor te kunnen bereiden op het leerdoel AI en automatisering heb ik via DataCamp deze cursus gevolgd. Hierin stond er alle basis informatie die iedereen zou moeten weten bij het omgaan met generatieve AI en chatbots. Zo stond er achtergrond informatie over de versies van ChatGPT, wat precies een database is en hoe deze gebruikt kan worden. Ook stond er een super handige tabel in over wanneer er het beste wel of niet AI gebruikt kan worden.
Semrush Academy
Over de loop van het semester ben ik bezig geweest met het behalen van de Semrush Academy certificaten. Deze waren op het gebied van SEO, Content Marketing, Social Media Marketing en Marketing Analytics.
Mini workshop Figma
Tijdens het LiveWall project (2e ronde) heb ik mijn groepsgenoten geholpen met het in elkaar zetten van een Figma prototype. Dit was een hands-on cursus over hoe je een realistisch 'nep' WhatsApp gesprek kan namaken in Figma. Vervolgens heb ik zelf nog een scroll animatie toegevoegd als final touch. Deze prototypes zijn vervolgens gebruikt voor de A/B/C-test van de TravelBuddy chatbot. Na de 'cursus' heb ik Sterre nog van feedback voorzien op haar ontwerp en ik ben super trots op hoe snel ze dit oppakte.
Overdracht LiveWall
Voor het LiveWall project heb ik grotendeels de communicatie tussen opdrachtgever Bas en de groep geregeld. Ik heb elke week meetings ingepland en heb het overdrachtsdocument en bijbehorende producten bij elkaar geraapt en doorgestuurd. Het overdrachtsdocument is best groot geworden; een document van 15 pagina's! Dit is bedoeld samen met de presentatie pdf's als de complete beschrijving van wat onze groep heeft gedaan in 4 weken. Ik vond het erg leuk om op deze manier het project een beetje te kunnen overzien.
Now what?
Nu ik de smaak te pakken heb hoop ik zeker op toekomstige projecten meer te experimenteren met groei en andere marketing aspecten. Voor growth hacking heb ik een Instragram account aangemaakt waar ik content post over TravelBuddy (LiveWall) en reistips en -locaties. Ik ben van plan om dit account verder door te zetten om te kijken hoever ik het kan laten groeien. Daarnaast hoop ik in de toekomst meer gebruikerstesten en A/B-testen op mijn websites te doen. Dit semester heb ik gemerkt hoe makkelijk het kan zijn om snel een test te doen met de mensen om je heen en hoeveel invloed dat kan hebben op de loopbaan van je project.
Reflectie
Dit semester heb ik als erg leerzaam ervaren. Wat ik interessant vind aan deze 'demand based' manier van werken, en wat ik ook in mijn eigen opleiding merk, is dat je vaak achteraf pas beseft hoeveel je hebt geleerd. Marketing is iets wat je dagelijks tegenkomt, en ik merk dat ik daar nu heel anders naar kijk vergeleken met het begin van het semester. Een leuk voorbeeld zijn nieuwsbrieven die in mijn inbox verschijnen. Zoals een advertentie van Waterdrop die 10% korting aanbiedt, maar alleen vandaag. Vroeger zou ik denken "oh, leuk, korting", maar nu denk ik meteen aan het overtuigingsprincipe schaarste van Cialdini. Het is grappig om te zien hoe mijn blik op zulke dingen is veranderd. Daarnaast ben ik een stuk zelfverzekerder geworden in mijn kunnen. Tijdens mijn meewerkstage heb ik al met Google Analytics gewerkt bij Handpicked Agencies, maar dit semester gaf me pas echt de kans om een mooie basis op te bouwen onder leiding van experts die echt verstand hebben van verschillende marketingaspecten. Een onverwacht maar leuk onderdeel was ook de psychologie die ik heb geleerd. Ik had verwacht dat ik vooral met tools zoals Google Analytics en Tag Manager bezig zou zijn, maar ik heb ook veel ethische vraagstukken en psychologische concepten kunnen verkennen. Dit vind ik erg waardevol, vooral voor toekomstige web projecten. Ook kan ik nu goed advies geven over hoe klanten hun websites kunnen verbeteren in zoekresultaten en ik kan hen ook technisch ondersteunen, bijvoorbeeld met SEO in WordPress of in eigen programmeer projecten. Al met al ben ik erg tevreden over dit semester. Ik heb veel interessante contacten gelegd, met leuke groepsgenoten samengewerkt, gave projecten gedaan en interessante bedrijven leren kennen. Zoals ik in mijn introductie op de AI en automatisering pagina heb beschreven, vond ik het leukste om de brug tussen psychologie en technologie te slaan. Dat ik weet hoe ik mijn ontwerpen moet testen en meten en dat ik weet dat ik een mooie nieuwe vaardigheid aan mijn CV kan toevoegen.