

Web developer & designer
Wat ik graag uit dit leerdoel wil halen zijn de marketing basics. Hoe zorg ik voor succes als ik niet naast mijn klant zit elke dag? Hoe kan ik begrijpbaar maken welke content wanneer is en waarvoor en waarom?
Ziggo Case Glasvezel (Workshop)
In een workshop gegeven door Edwin is er een case voorgelegd die we in groepen van twee moesten oplossen. Deze case ging over een uitdaging waar Ziggo een paar jaar terug voor stond; het aanleggen van glasvezel kabels in veel steden in Nederland. Hierbij stond Ziggo voor de uitdaging klanten te behouden bij het overstappen naar glasvezel en ze te informeren hierover.
See Think Do Care met Wake Up Your Mind!
Voor het project van Vluchtelingenwerk Nederland was het probleem dan hun Wake Up Your Mind! campagne goed loopt in steden zoals Rotterdam, maar niet zo goed in Tilburg en Eindhoven. Om in kaart te brengen hoe we onze doelgroep kunnen bereiken en om een voorzetje te geven naar media planningen heb ik samen met Lenne een STDC model gemaakt.
Marketing Modellen Uitzoeken
Voor het geven van de peer masterclass 'Van model naar meesterwerk' heb ik onderzocht welke modellen goede alternatieven zouden kunnen zijn op het see think do care model. Dit model is erg bekend en hebben wij voor het Wake Up Your Mind project ook gebruikt, maar is natuurlijk niet het enige model dat beschikbaar is.
Peer Masterclass: "Van Model Naar Meesterwerk"
Samen met groepsgenoten Maerle en Lenne van het 'Wake Up Your Mind' project heb ik gepresenteerd hoe we vanuit het See-Think-Do-Care model doelgroepanalyses en bijbehorende content voor social media hebben ontwikkeld. Ik heb uitgelegd welke modellen lijken op het See-Think-Do-Care model en waarom dit model in ons geval de beste optie was. Tijdens onze presentatie hebben we ons eigen model gepresenteerd en kort toegelicht. We lieten zien wat ons contentplan was, welke soorten content we zouden gebruiken en hoe deze gekoppeld werden aan een contentkalender, passend bij de verschillende fases van het model.
TravelBuddy Instagram
Voor het LiveWall project (2e ronde) heb ik een Instagram account aangemaakt voor onze chatbot TravelBuddy. Mijn idee was om hier wat growth hacking technieken toe te passen en te ontdekken wat goed werkt. Mijn plan voor de Instagram was om verschillende soorten content te plaatsen, niet alleen promotie. Ik wilde ook leuke reistips delen en tips geven voor het plannen van een vakantie met je groep. Deze ideeën wilde ik per dag afwisselend posten, dus maandag leuke reis plekken, dinsdag promotie voor TravelBuddy, etc. In de PDF een beschrijving van de content en mijn bevindingen.
Semrush Academy
Over de loop van het semester ben ik bezig geweest met het behalen van de Semrush Academy certificaten. Deze waren op het gebied van SEO, Content Marketing, Social Media Marketing en Marketing Analytics.
Reflectie
Dit leerdoel vond ik erg interessant en waardevol als basis om marketing beter te begrijpen. Het mooie eraan vond ik dat je leert nadenken over je doelgroep en wat zij te bieden krijgen uit je marketing inspanningen. Dit vond ik vaak een uitdagendere vraag dan het op het eerste gezicht lijkt. Daarbij heb onderschat hoe uitgebreid analyses kunnen zijn en hoe complex een marketing strategie in elkaar kan zitten. Mede dankzij de Ziggo case en het Wake Up Your Mind project heb ik de kans gekregen om hier mee te oefenen. Wat ik dit semester prettig vond aan het leerdoel marketingstrategie en mediaplanning, is dat we de vrijheid kregen om zelf na te denken over een passend model, maar nog wel de begeleiding kregen hoe deze het beste ingezet kunnen worden. Een goed voorbeeld hiervan was het LiveWall project. Hierbij kregen we het advies om een value proposition te maken. Dit hielp ons om ons idee concreet te maken en de pains & gains van onze doelgroep te identificeren en te kunnen ondersteunen. Toen we later in het project bezig gingen met de marketing rondom de chatbot, moesten we zelf nadenken over de beste manier om een model toe te passen en welk model het beste bij ons marketingdoel paste. Dit leidde uiteindelijk tot de keuze voor een customer journey. In deze customer journey konden we onze value proposition goed toepassen en hebben we hieruit een passende contentstrategie ontwikkeld. Al met al heb ik veel geleerd over marketingstrategie en mediaplanning dit semester. Ik heb goede inzichten opgedaan in hoe je een doelgroep effectief kunt analyseren en bereiken, en hoe je een uitgebreide en effectieve mediaplanning kunt maken. Deze kennis en vaardigheden zal ik zeker in de toekomst toe kunnen passen bij mijn eigen klanten.