beeldmerk
Profiel foto
Eline Vooijs

Web developer & designer

LiveWall Chatbot

Week 13 - 16

Voor de 2e ronde van het LiveWall project zijn we met onze groep aan de slag gegaan met de TravelBuddy chatbot. Een chatbot die vriendengroepen helpt met het plannen van een vakantie en die simpel ingezet kan worden op WhatsApp en Discord. In deze vier weken van de verdiepingsfase

Week 1: Enquête Doelgroep

De eerste dag van de 2e ronde zijn we meteen aan de slag gegaan met het uitsturen van een enquête naar personen uit onze doelgroep. Hierbij hebben we vragen gesteld over de besluitvorming van een vakantie plannen met de vriendengroep.

Week 2: Interviews

De tweede week zijn we verder in gegaan op het achterhalen van de pains & gains bij het boeken van een vakantie bij vriendengroepen. Op basis van deze interviews hebben we een value proposition gemaakt met specificaties over ons concept. Dit was op dit moment een chatbot voor op de website van Booking.com. Hier heb ik die week nog snel een simpele mock-up voor gemaakt.

Het roer om

In de tweede meeting met onze opdrachtgever hebben we de conclusie gedeeld dat bijna alle 20 geïnterviewden hun vakanties via de telefoon plannen. Dit was voor hen handiger en sneller dan fysiek afspreken. Hierop kwam de conclusie tijdens de meeting dat we geen chatbot voor Booking.com hoeven te maken, maar juist een chatbot die te gebruiken is in WhatsApp zelf. Zo hoeft het gesprek de app niet te verlaten.

Week 3: A/B/C test en Prototypes

In week drie hebben we drie verschillende prototypes gemaakt van de chatbot in WhatsApp. Deze prototypes waren alle drie voorbeelden van gesprekken met TravelBuddy in WhatsApp, maar bevatten alle drie een andere manier van conversatie.

Flowise TravelBuddy

Met deze voorkennis van Flowise in mijn zak ben ik samen met Roger aan de TravelBuddy chatbot begonnen. Tijdens een meeting met opdrachtgever Bas heeft hij ons een flow laten zien die ik zo ver mogelijk heb proberen te kopiëren. De overige gaten (zoals LLM chains, prompt templates en variabelen) heb ik zelf stapsgewijs toegevoegd aan de chatbot. Hier de link naar de screen recording en in de pdf een korte uitleg.

Discord Prototype

Met behulp van de Zapier software heb ik een werkend prototype van de chatbot in Discord kunnen maken. Discord is wat opener op het gebied van plugins en eigen bots en wat dus een toegankelijk platform om te testen. Hier heb ik dus ook een gebruikerstest kunnen uitvoeren om de chatbot te testen.

Belangrijk hierbij was dat de chatbot pas reageert wanneer deze is genoemd in de chat. Dit is ingesteld om drukte en onoverzichtelijkheid in de chat te voorkomen.

Week 4: Marketing en Socials

In de laatste week van het project zijn we nog bezig geweest met de marketing achter TravelBuddy. Zo heb ik een Instagram account aangemaakt waar ik post over de chatbot zelf en leuke reis tips. Daarnaast is er een customer journey gemaakt die het proces beschrijft voor het aanschaffen van de TravelBuddy chatbot.

Eindpresentatie

De eindpresentatie hebben we vanwege treinproblemen helaas met drie van de vijf groepsleden moeten presenteren. Dit zorgde nog voor last-minute stress met het toewijzen van de slides, maar is uiteindelijk helemaal goedgekomen. Er was weinig feedback van de docenten en opdrachtgever, we hebben echter daarvoor een presentatie gegeven van 15 minuten, dus het was fijn om te horen dat het een duidelijk verhaal was.

Reflectie

Tijdens het werken aan dit project heb ik erg veel plezier gehad. Dit komt omdat ik hierbij nog steeds technisch bezig kon zijn, maar het bracht ook een mooie brug naar het bestuderen van klantgedrag en het toepassen van deze inzichten in technologie. Die combinatie van uitdaging en creativiteit spreekt me enorm aan en geeft mij als ICT'er veel energie. Ook het enthousiasme in de groep en vanuit de stakeholder gaf een fijne sfeer in de groep en zorgde ervoor dat we in een week veel gedaan kregen. Al moest het vaak wat meer vanuit de vrouwen in de groep komen. Onderaan de streep ben ik super trots op wat we hebben bereikt in deze vier weken en ben ik dankbaar voor het goede gezelschap en de begeleiding.