beeldmerk
Profiel foto
Eline Vooijs

Web developer & designer

Growth hacking en optimalisatie

Leerdoel 7

Ik heb gekozen voor growth hacking omdat ik als webdeveloper vaak de vraag krijg van klanten: "Hoe kan ik mijn website zichtbaarder maken of beter vindbaar maken?" Het frustreerde me dat ik daar geen goed antwoord op kon geven. Daarom vond ik het concept van growth hacking zo interessant. ⁠Dit gaat namelijk niet alleen over het opzetten van iets nieuws, maar juist over het optimaliseren van een bestaand merk en concept. Hierbij leren hoe kleine veranderingen of acties misschien al impact kunnen maken.

A/B-Test Startproject

In deze A/B-test voor het startproject waren we van plan twee elementen te testen. De eerste test was de hero banner van de website. Voor de hero waren twee gegenereerde afbeeldingen die we wilden vergelijken: een met geen tekst en puur de afbeelding, de ander met veel tekst en info over het product. Hier wilden we dus kijken wat meer uitnodigde om door te klikken. Bij de tweede test wilden we weten of het inschrijven voor de nieuwsbrief beter via een balkje in de website zelf kon of via een pop-up. En welke meer inschrijvingen zou kunnen opleveren. Dit gebeurt overigens met dezelfde tekst om niet al te veel variabelen in de test te hebben. Helaas hebben we dit niet kunnen testen in mijn eerste projectgroep, mede vanwege de korte tijd die er nog was voor de eindpresentatie.

Aan het einde van het semester heb ik geleerd dat A/B testen zoals deze helemaal niet op zo’n grote schaal hoeven te zijn als ik dacht. Het beeld dat voor mij geschept was uit workshops was dat het daadwerkelijk op de website gezet moest worden en over de tijd heen uit analytics moest blijken wat de beste optie was. Terwijl dit bij een opleiding ook op kleine schaal uitgevoerd had kunnen worden wanneer je niet een bedrijf bent en maar een paar dagen de tijd hebt.

Hacking Growth (Sean Ellis)

Aan de hand van een workshop heb ik het boek Hacking Growth gelezen. Het is een complete gids over hoe je growth hacking kunt toepassen en welke factoren daarbij een rol spelen. In het begin had ik wel wat moeite om erin te komen. Het boek begint met veel lege beloftes en maakt je enthousiast over een onderwerp om vervolgens te zeggen dat het pas later aan bod komt. Dat vond ik niet zo prettig. Maar gelukkig kon ik er goed in komen zodra ik bij die hoofdstukken was aangekomen. Het mooie van het boek is dat het veel praktijkvoorbeelden geeft en verschillende manieren biedt om naar een onderwerp te kijken. Bijvoorbeeld, in het begin van het boek gaat het over de "basisvragen" van marketing: voor wie doe je het, wat doe je, en waarom? Dit boek wist dat heel goed te formuleren door te vragen: “Waarom is jouw product een must-have? Voor wie is het een must-have? En waarom is het een must-have?” Het idee om het een must-have te noemen, vond ik slim. Het bracht een andere manier van nadenken die voor mij beter werkte. Daarnaast werd er in het boek het belang van klantfeedback en reviews opnieuw genoemd. Dit vond ik interessant om nog eens te lezen, omdat we vaak onderschatten hoe belangrijk dat is, vooral in onze huidige wereld met zo veel toegankelijkheid tot technologie.

Podcast DenkTank

In de trein luisterde ik veel naar de podcast 'DankTank' van Denk Producties. Een van de eerste afleveringen, denk ik aflevering 2 van de inmiddels tachtig, heette 'Overtuigen en Beïnvloeden'. Deze aflevering was eigenlijk een opname van een marketingevenement waar Robert Cialdini sprak, de psycholoog die bekend is om zijn zeven overtuigingsprincipes. Hij vertelde daar dat sociaal bewijs tegenwoordig veel toegankelijker is. Dus dat reviews van tevreden klanten eigenlijk vooraan moeten staan in advertenties en op je website. Het eerste wat bezoekers zien, moet een positieve ervaring met jouw product zijn. Omdat er zoveel opties beschikbaar zijn, moet je je klanten al meteen de juiste kant op sturen met je digitale producten en ze in de goede mindset brengen.


Cialdini

Verder sprak Cialdini over het concept van wederkerigheid: mensen willen iets terugdoen als jij eerst iets voor hen hebt gedaan. Bijvoorbeeld, als je wilt dat je team een positieve houding heeft, begin dan zelf met een positieve houding. Hij noemde drie elementen die daarbij belangrijk zijn: is het betekenisvol, is het onverwacht, en is het gepersonaliseerd? Hij gaf als voorbeeld een restaurant in Amerika dat graag de fooien wilde verhogen nadat de maaltijd en de service al afgerond was. Het experiment dat ze uitvoerden ging als volgt: de ober legt de rekening neer met wat pepermuntjes erbij, loopt weg, maar draait zich dan om en zegt: "Omdat jullie zulke fijne gasten zijn geweest, krijg je nog een extra pepermuntje." Dit gebaar geeft opeens betekenis aan het pepermuntje, als een soort beloning of compliment.

Verder in de podcast kwam ook George van Houtum aan het woord. Hij vertelde over hoe de manier waarop je een voorstel presenteert, invloed heeft op of iemand ja of nee zegt. Hij gaf het voorbeeld van het principe 'fear of loss', oftewel angst om iets te verliezen. Een pizza-restaurant verkocht bijvoorbeeld een pizza voor 10 dollar, en toppings konden voor een paar dollar extra erbij besteld worden. De gemiddelde prijs van een pizza was ongeveer 12 dollar. Ze pasten het principe toe door het om te draaien: ze verkochten de pizza met alle toppings erop voor 20 dollar, en als je een topping niet wilde, ging dat van de prijs af. Nu werden de pizza's opeens verkocht voor 16 dollar per stuk. Dit zijn van die grappige voorbeelden die je laten zien hoe snel je geleid wordt door emoties en hoe sterk die je gedrag beïnvloeden. Dit klein stukje psychologie vond ik heel interessant.

TravelBuddy Instagram

We hebben ook een Instagram-account voor de TravelBuddy chatbot aangemaakt. Mijn idee was om hier wat growth hacking technieken toe te passen en te ontdekken wat goed werkt. Mijn plan voor de Instagram was om verschillende soorten content te plaatsen, niet alleen promotie. Ik wilde ook leuke reistips delen en tips geven voor het plannen van een vakantie met je groep. Ik begon met een introductiepost van een leuke flamingo-opblaasband en maakte daarna Reels en Carousels. Mijn eerste test was het gelijktijdig posten van een Reel en een Carousel. De resultaten waren heel verschillend: de Reels presteerden veel beter. Lees mijn conclusie in de pdf!

Wake Up Your Mind! Eindpresentatie

Voor het project van Vluchtelingenwerk Nederland was het probleem dan hun Wake Up Your Mind! campagne goed loopt in steden zoals Rotterdam, maar niet zo goed in Tilburg en Eindhoven. In een paar weken hebben we gekeken naar manieren om de doelgroep te betrekken, of dit nou kleine of grotere veranderingen in aanpak waren.

A/B/C test LiveWall chatbot

Voor het LiveWall project hebben wij de TravelBuddy chatbot gemaakt. Een chatbot die vriendengroepen helpt bij het plannen van een vakantie. Aan de hand van mijn korte cursus Figma hebben drie van mijn teamleden een prototype in elkaar kunnen zetten. Deze drie verschillende versies van de chatbot zijn vervolgens getest in de vorm van een interview. In de presentatie staan de uitgebreide vragen en feedback.

Reflectie

Onder de streep vond ik growth hacking super interessant maar vind ik het ook jammer dat we in deze minor niet veel hiermee hebben kunnen doen. Het leek erop dat je veel data nodig hebt om iets te bereiken, wat later anders bleek te zijn. Mijn semestercoach legde uit dat het op kleine schaal kan worden toegepast, waarna het eindelijk voor mij klikte. Het beeld dat ik kreeg uit workshops was dat het op een website moest worden gezet en over de tijd heen uit analytics moest blijken wat de beste optie was. Dit vereiste veel data, een groot social media-account en Google Analytics, wat niet toegankelijk, begeleid of realistisch was voor sommige opdrachtgevers. Gelukkig heb ik bij het TravelBuddy project nog wat kunnen doen hieraan en merk ik dat ik stiekem best veel geleerd en opgestoken heb.