beeldmerk
Profiel foto
Eline Vooijs

Web developer & designer

Content creatie en generatieve AI

Leerdoel 2

Vanuit mijn studie had ik ervaring met het ontwerpen van logo's en websites. Dit leerdoel viel dus al goed in mijn straatje en ik heb dus ook meer ruimte gehad om met generatieve AI te ontdekken. Hiervoor heb ik grotendeels de Bing Copilot gebruikt.

Startproject Logo

Voor het startproject werkten wij aan de marketing van een natuurlijk pre-workout product met de merknaam "Suppply". Het logo is tot stand gekomen na een afbeelding te genereren op Bing Copilot Image Generator. In de pdf meer uitleg over de iteraties.

Future of Marketing Icons

Voor het Future of Marketing project heb ik samen met Sterre en Amber als concept de "Green Stamp" bedacht. Dit is een verificatie icon die laat zien of een bedrijf de uitstoot die zijn advertenties veroorzaakt compenseert of niet. Hierin zijn dan ook drie verschillende levels van milieuvriendelijk bezig zijn, laag niveau, middel niveau en hoog niveau. Het ontwerp waar we naar zochten moest niet te schattig eruit zien, maar wel een speels gevoel krijgen. Hiervoor hebben we verschillende prompts uitgeprobeerd.

Green Stamp Podcast Mock-ups

Bij het Green Stamp project kregen we de uitdaging om een podcast te maken over ons concept. Hierbij hebben we AI gebruikt om het te vertalen naar het Duits en heb ik Spotify mock-ups gemaakt om het er geloofwaardiger uit te laten zien.

VR Quiz

Om voor ons Tree Stamp concept (future of marketing) bij ons Meta bedrijf thema te blijven, leek het ons leuk om een mock-up te maken voor een duurzaamheids quiz in the MetaVerse. Dit heb ik kunnen nabootsen in Figma.

Booking.com Chatbot Mock-up Versie 1

Voor het LiveWall project was ons eerste idee om een chatbot te maken voor Booking.com. Deze chatbot zou vriendengroepen kunnen helpen met het vinden van de perfecte vakantie, zonder de zorgen en moeite van het plannen en organiseren. Om hier een goed beeld van te geven heb ik snel wat mock-ups in elkaar gezet van hoe dit eruit zou komen te zien. Geïnspireerd op het ontwerp van Expedia, die een soort gelijke chatbot in de Beta versie heeft staan. In de PDF nog verdere toelichting van de inspiratie en het ontwerp.

Change Of Plans

Zoals het vaak gaat in een project heeft de loopbaan een andere richting gekregen. Tijdens een meeting met onze opdrachtgever is de plaats van de chatbot veranderd van Booking.com naar WhatsApp! Hierbij kunnen vriendengroepen hun vakantie direct en laagdrempelig plannen in de groepsapp. Dit heeft enorm veel impact gehad op het uiterlijk van de chatbot. Het ging opeens niet meer om een website, maar het moest geïntegreerd worden in de stijl van WhatsApp.

WhatsApp Mock-up Versie 2

Het ontwerp voor WhatsApp wilden we minder 'afleidend' maken en passender voor in een groepsapp. Hierbij hebben we vooral gefocust op de teksten en het realistisch maken van een prototype.

Mini Workshop Figma

Tijdens het LiveWall project (2e ronde) heb ik mijn groepsgenoten geholpen met het in elkaar zetten van een Figma prototype. Dit was een hands-on cursus over hoe je een realistisch 'nep' WhatsApp gesprek kan namaken in Figma. Vervolgens heb ik zelf nog een scroll animatie toegevoegd als final touch. Deze prototypes zijn vervolgens gebruikt voor de A/B/C-test van de TravelBuddy chatbot. Na de 'cursus' heb ik Sterre nog van feedback voorzien op haar ontwerp en ik ben super trots op hoe snel ze dit oppakte. Deze afbeeldingen zijn het resultaat van mijn 'cursisten'!

Semrush Academy

Over de loop van het semester ben ik bezig geweest met het behalen van de Semrush Academy certificaten. Deze waren op het gebied van SEO, Content Marketing, Social Media Marketing en Marketing Analytics.

TravelBuddy Instagram

Ik heb ook een Instagram-account aangemaakt voor de TravelBuddy chatbot. Mijn idee was om hier wat growth hacking technieken toe te passen en te ontdekken wat goed werkt. Mijn plan voor de Instagram was om verschillende soorten content te plaatsen, niet alleen promotie. Ik wilde ook leuke reistips delen en tips geven voor het plannen van een vakantie met je groep. Hierbij heb ik zelf de posts ontworpen en in elkaar gezet in Figma. Het account hou ik voorlopig nog online. Hierbij kan ik nog experimenteren welke ontwerpen beter en slechter doen. Bezoek het account op travelbuddyai_nl.

TravelBuddy

Voor het LiveWall project hebben we een AI chatbot gemaakt die vriendengroepen helpt bij het plannen van een vakantie. Hierbij wilden we een leuke robot als profiel foto maken. Om in het thema van AI te blijven heb ik deze gegenereerd met Bing Copilot. Ik heb geeëxperimenteerd met verschillende prompts zoals:

"Logo of a simple round robot head holding up a phone next to its face"

"Logo of a simple round robot chatting on vacation looking up"

"Logo of a simple round robot chatting on vacation looking up with a text message in the right top corner".

Deze laatste prompt heeft ons succes opgeleverd.

Reflectie

Dit semester heb ik veel plezier gehad met het experimenteren van ontwerpen en generatieve ai. Ik heb ook vooral geleerd hoe belangrijk een goede en duidelijke prompt is. In de toekomst blijf ik generatieve AI ook zeker gebruiken, echter niet als leidraad, maar als bron van inspiratie. Hiervoor vind ik de beschikbare AI nog niet goed genoeg voor om in alle gevallen op terug te kunnen vallen. Ik zie zeker in de toekomst betere logo's aankomen voor winkels die weinig budget hebben voor branding en ontwerpen. Ook voor de ontwerpers waar de baan langzaam van verdwijnt hierdoor zie ik het nog positief in. Deze kunnen nog steeds de expertise bieden van een professioneel ontwerpers-oog en kunnen meer in psychologie achter ontwerpen duiken en onderbouwen wat goed is en wat minder verstandig is.