

Web developer & designer
Als webdeveloper en webdesigner wilde ik meer te weten wil komen over het stuk psychologie wat achter mijn ontwerpen zit. En simpel hoe denken mensen, hoe reageren mensen op een paar prikkels die ik kan geven op mijn website. Ik wil dus meer inzicht krijgen in het gedrag van een specifieke doelgroep van mijn website en weten hoe ik dit inzicht kan bereiken.
Gedragsmodel B.J. Fogg
In het gedragsmodel van B.J. Fogg zijn een paar elementen die gedrag vormen: Motivation, Ability en Prompts (triggers). Dit heb ik kunnen toepassen op het Wake Up Your Mind! project van Vluchtelingenwerk Nederland. In deze aanbeveling heb ik de focus gelegd op de online aanwezigheid en betrokkenheid en hoe dit proces makkelijker kan verlopen.
Remove Uncertainty
In de trein luisterde ik de podcast aflevering "Schrijven voor het brein" met als gast Martin van Kranenburg (Podcast DenkTank #31). Hier kwam het gedragsmodel van Fogg naar voren en hoe er zeker bij e-commerce een extra maatstaaf toegevoegd kan worden: Remove Uncertainty. Dit verandert het model dus in Behaviour = Motivation + Ability + Prompt + Remove Uncertainty. Het houdt in dat zeker in een verdere funnel fase waar de conversie plaatsvindt voor de klant, deze geen twijfel meer moet krijgen om het product of de dienst aan te schaffen. Dit kan behaald worden door bijvoorbeeld de navigatiebalk van de website weg te halen bij het afrekenen. Zo kan de klant niet afgeleid worden om terug te gaan en verder te twijfelen over de aankoop.
Overtuigen met Cialdini
Het doel van Wake Up Your Mind is om jongeren te overtuigen om deel te nemen aan een project waarin jongeren van diverse culturele achtergronden samenwerken. Hierbij kwamen de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini goed van pas. Deze ben ik met twee andere groepsgenoten apart langsgelopen en hebben we vervolgens samengevoegd tot één analyse en aanbeveling.
Onderzoek samenstelling inwoners
Voor het project van Vluchtelingenwerk Nederland was het probleem dan hun Wake Up Your Mind! campagne goed loopt in steden zoals Rotterdam, maar niet zo goed in Tilburg en Eindhoven. Om achter een mogelijke oorzaak hiervan te komen heb ik een klein literatuur onderzoek uitgevoerd naar het verschil in bevolking tussen Rotterdam en Tilburg.
Doelgroepen en testen
In de workshop over gebruikerstesten kregen we handige tips voor het stellen van goede vragen tijdens een interview of bij een enquête. Hierbij hebben we ook een test interview met elkaar gehouden over de perfecte ochtendroutine en daarna gereflecteerd op de vragen die we stelden. Hierbij vroegen we onszelf; Is de vraag open genoeg? Heb ik vragen te veel gestuurd of beperkt in antwoord? Deze workshop kwam precies uit met het begin van de tweede ronde in de verdiepingsfase. Hier waren we dezelfde dag begonnen met het uitdenken van een chatbot voor vriendengroepen tussen de 20 en 30 jaar. Deze chatbot (TravelBuddy) helpt groepen met het plannen van een perfecte vakantie. Om onze doelgroep beter te leren kennen besloten we meteen een enquête uit te sturen.
Enquête LiveWall Chatbot
Met deze enquête wilden we meer inzicht krijgen in het proces van een vakantie boeken door vriendengroepen. Zo stelden we vragen over hoe het planningsproces verloopt, wat de belangrijkste factor is bij het plannen en welk middel ze hiervoor gebruiken (bijvoorbeeld VakantieDiscounter of AirBnb). Hierop hebben we 40 antwoorden ontvangen en door middel van de software Qualtrics snel inzicht gekregen in de data.
Interview LiveWall Chatbot
Na een succesvolle enquête afgenomen te hebben bij onze doelgroep wilden we meer inzicht krijgen in de pijnpunten bij het plannen van een vakantie. Deze punten zouden we kunnen verhelpen met onze chatbot. Onderaan de streep hebben we 15 mensen kunnen interviewen en waren de resultaten ook zeker geslaagd.
Gebruikerstest TravelBuddy
Bij de gebruikerstest van de LiveWall chatbot wilden we meten of de manier die uit de A/B/C-test is gekomen (TravelBuddy taggen voor hulp) effectief is om een vriendengroep te helpen bij het zoeken naar een vakantie. Zodat ze betrokken blijven, sneller een vakantie kunnen plannen en het proces van plannen als minder vervelend ervaren. De test is afgenomen met twee personen uit mijn vriendengroep en is erg goed gegaan. Feedback en conclusie in de PDF.
Reflectie
Wat ik zo interessant vond aan dit leerdoel is dat ik echt bewust ben geworden van hoe ik eigenlijk wordt beïnvloed door campagnes en reclames. Afgelopen maanden heb ik geleerd hoe marketing werkt en hoe bedrijven ons gedrag proberen te sturen. Het is bizar om te beseffen hoe vaak dat gebeurt en hoe subtiel het soms kan zijn. Ik krijg bijvoorbeeld vaak e-mails van merken waar ik iets heb gekocht, zoals Waterdrop. Ze sturen berichten over nieuwe producten en kortingsacties. Wanneer ik deze nieuwsbrief ontvang betrap ik mezelf op het scannen van de mail naar marketingtechnieken. Ik herken nu sneller wanneer ik wordt beïnvloed en kan daar beter mee omgaan. Dit nieuw gevonden bewustzijn heeft mijn manier van denken en handelen veranderd. Ik ben me nu veel meer bewust van mijn eigen gedrag online en hoe ik word beïnvloed door wat ik zie. Dit helpt me niet alleen als klant, maar ook in mijn werk als webdeveloper en webdesigner. Ik kan nu beter begrijpen hoe ik mijn eigen werk kan verbeteren en ethisch kan inzetten om mensen te bereiken.